چگونه درد دندان به عصب رسیده را کم کنیم

چگونه درد دندان به عصب رسیده را کم کنیم + ۶ علت قفل شدن فک

درد دندان به عصب رسیده :درد دندان یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است به هر شخصی در هر سنی رخ دهد. این درد می‌تواند ناشی از انواع مختلفی از مسائل دندانی و فکی باشد. در زیر به برخی از انواع درد دندان معمول و علل آن‌ ها اشاره خواهیم کرد:

۱. درد تعفنی:

درد دندان به عصب رسیده ،درد دندان یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از ما با آن مواجه می‌ شویم.

انواع مختلف درد دندان وجود دارند، از جمله درد تعفنی که یکی از شدید ترین و ناراحت کننده‌ ترین نوع درد دندان است.

درد تعفنی معمولاً ناشی از عفونت و پریودانتیت است.

علت اصلی درد تعفنی عموماً تجمع باکتری‌ ها در داخل تروما ها یا لایه‌ های عمقی دندان است.

این باکتری‌ ها می‌ توانند از طریق تصادفه یا تکرار بررسی به نخاع دندان درگیر شوند و التهاب و تحریک عصب دندان را ایجاد کنند.

درد دندان به عصب رسیده

در صورتی که یک دندان متعفن شد، علائمی مانند درد شدید و مداوم، حساسیت به سرما و گرما،

تورم و قرمزی دور دندان، خونریزی لثه و بوی بد از دهان می‌ توانند ظاهر شوند.

اگر این علائم را تجربه می‌ کنید، بهتر است به دندان پزشک مراجعه کنید تا علت درد تعفنی تشخیص داده شود و مورد درمان قرار گیرید.

درمان درد تعفنی معمولاً شامل استفاده از آنتی‌ بیوتیک‌ ها برای کنترل عفونت و کاهش التهاب است.

همچنین، پاکسازی تروما ها و دسترسی به داخل ریشه دندان برای درمان عصبی یا استخراج دندان ممکن است لازم باشد.

پس از درمان، بهتر است برای جلوگیری از درد دندان و عفونت‌ های آینده به بهداشت دهان و دندان خود توجه کنید و به دندان پزشک رفته و به طور منظم از دندان هایتان مراقبت کنید.

۲. درد حساسیت دندان:

درد حساسیت دندان، عامل برقرار کننده تماس (مانند غذا یا نوشیدنی‌ های خنثی، سرد یا گرم) به عمق لایه میانی دندان که حساسیت آور است، نفوذ می‌ کند.

عواملی از قبیل بیماری‌ های لثه، خراشیدگی دندان، ترک دندان، بریدگی های سطح دندان، باز کردن پروتز‌ دندان از دلایل سطحی درد حساسیت دندان هستند.

درمان درد حساسیت دندان شامل استفاده از محصولات ضد حساسیت به منظور کاهش حساسیت دندان،

اجتناب از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌ های که فلوراید دارند و استفاده از پاست با غلظت کلسیم بالا برای تقویت استخوان دندان می‌ شود.

منظور از «پاست»، یک عنصر کاملاً طبیعی است که با حفظ دندان‌ های شما و همچنین کاهش حساسیت شما به صورت طبیعی کمک می‌ کند.

در هر صورت، در صورتی که درد دندان شما تا ماه ها ادامه داشته باشد، بهتر است به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

۳. درد عضلانی:

درد دندان به عصب رسیده ،درد عضلانی دندان به نوعی از درد گفته می شود

که ناشی از تشنگی و تنش عضلات فک و صورت می‌ باشد.

به طور عمومی، عضلات فک و صورت برای حرکات جویدن و گفتگو استفاده می‌ شوند.

اما در برخی موارد، عضلات ممکن است به دلیل استرس یا فشار غیر طبیعی که بر روی آن ها وارد می‌ شود،

تنش و تشنگی احساس کنند و درد عضلانی دندان را ایجاد کنند.

درد دندان به عصب رسیده

علل درد عضلانی دندان می‌ تواند شامل استفاده نادرست از دندان‌ ها مانند جویدن غذا های سخت، فشردن دندان‌ ها در طول شب،

تنش عضلانی در ناحیه صورت و فک، وجود عفونت ریشه دندان یا عوامل استرس‌ زا باشد.

در صورت تجربه درد عضلانی دندان، بهتر است راهکار هایی مانند استراحت و کم کردن فشار و تنش از عضلات فک و صورت،

استفاده از کمپرس گرم یا سرد در ناحیه دردناک، ماساژ عضلات، کاهش استرس و تنش و استفاده از ضد درد های  توصیه شده توسط پزشک را امتحان کنید.

همچنین، مراجعه به دندان پزشک برای تشخیص دقیق علت درد و تعیین درمان مناسب نیز بسیار مهم است.

لازم به ذکر است که توصیه می‌ شود همواره از دندان‌ ها و نیز عضلات فک و صورت خود به خوبی مراقبت کنید؛

از هموار کردن دندان‌ ها، استفاده از مسواک و نخ دندان مناسب و رعایت بهداشت دهان و دندان، برای جلوگیری از درد و مشکلات دندانی موثر خواهد بود.

۴. درد لبه‌ ی عقب دندان:

اگر لبه دندان آسیب دیده باشد، مانند شکستگی یا خراش، ممکن است درد لبه عقب دندان ایجاد شود.

عوامل بروز این مشکل می‌ تواند ضربه شدید، استفاده نادرست از دندان برای باز کردن اشیا سفت و یا وجود زخم های عقب دندان باشد.

درد دندان به عصب رسیده ،مراقبت‌ های منظم و شخصی از بهداشت دهان و دندان، استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب، و داشتن رژیم غذایی سالم می‌ تواند به جلوگیری از برخی از این مشکلات کمک کند.

برای تشخیص دقیق و درمان مشکلات دندانی، بهتر است به دندان پزشک خود مراجعه کنید. او می‌ تواند بر اساس علت مشکل، به شما راهنمایی و درمان مناسب را تجویز کند.

راه های درمان درد دندانی که به عصب رسیده

در صورتی که درد دندان به عصب رسیده باشد، ریشه کشی به عنوان یکی از روش‌ های درمانی عمده برای رفع درد و درمان دندان استفاده می‌ شود.

اما در برخی موارد، به دلیل عواملی همچون ابعاد کوچک دندان و نواقص ساختاری، ریشه کشی به عنوان روش درمانی مناسب شناخته نمی‌ شود.

در این موارد، روش‌ های دیگری مثل انجام درمان ریشه باز، کشیدن عصب یا درمان‌ های دارویی مانند مسکن‌ ها و ضد التهاب‌ ها می‌ تواند به عنوان روش‌ های درمانی برای درمان دندان با درد عصبی استفاده شود.
درد دندان به عصب رسیده ،مهمترین نکته در این مورد این است که بهترین روش درمانی برای درد دندان با درد عصبی، به صورت شخصی، بر اساس وضعیت سلامت دندان شما تعیین می‌ شود.

بنابراین، بهتر است با یک دندان پزشک متخصص مشورت کنید تا راه‌ های درمانی جدید و بهتری را برای شما پیدا کند.

راه های پیشگیری از رسیدن درد دندان به عصب

۱. مراقبت منظم از دندان‌ ها:

استفاده منظم از مسواک و نخ دندان و مراقبت منظم از دندان‌ ها باعث حفاظت از آن ها در برابر تسویه نازیبا و تجمع پلاک می‌شود، که می‌تواند به عفونت دندان و در نتیجه رسیدن درد دندان به عصب منجر شود.

۲. مصرف به اندازه‌ ای از مواد شیرین:

مصرف عمده و مداوم مواد شیرین می‌تواند به تأسیس ترکیبات قوی بر روی دندان‌ها منجر شود و از بین رفتن لایه حفاطتی دندان را تسریع کند.

۳. استفاده از فراورده‌های حفاظتی:

استفاده از فراورده‌های حفاظتی مانند محافظ دندان، روشن کننده‌های دندان، و آب دهان ضد باکتریال می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌ها و جلوگیری از عفونت و درد دندان کمک کند.

۴. مراجعه منظم به دندان پزشک:

درد دندان به عصب رسیده ،برای بررسی های منظم و پیشگیرانه، بهتر است هر 6 ماه یک بار نیز به دندانپزشک مراجعه کنید تا همه مشکلات دندانی شناسایی و درمان شوند.

۵. رعایت تغذیه سالم:

مصرف مواد غذایی سالم و متنوعی که حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و کلسیم باشند، می‌تواند به سلامت و استحکام دندان‌ها کمک کند.
توجه داشته باشید که این توصیه‌ها به عنوان اقدامات پیشگیرانه عمومی در جلوگیری از رسیدن درد دندان به عصب مفید هستند. در صورتی که هرگونه درد دندان یا مشکل دندانی دارید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا بتوانید مشکل خود را به صورت حرفه‌ای و مناسب درمان کنید.

شش علت قفل شدن فک

قفل شدن فک نیز با عنوان “قفل شدن مفصل فک” شناخته می‌ شود و به وضعیتی اطلاق می‌ شود که در آن فک بالا و پایین نمی‌ توانند صحیح تحرک کنند واین موضوع به شکلی باعث محدودیت در بازکردن دهان می‌ شود. چندین عامل می‌ توانند منجر به قفل شدن فک شوند که شامل موارد زیر است:

۱. فشار ناقص بر مفصل فک:

استفاده بیش از حد از عضلات فک در طی فعالیت‌ های مانند چگونگی بلعیدن غذا یا گفتگو، فشار ناقصی روی مفصل فک ایجاد کرده و می‌ تواند منجر به قفل شدن فک شود.

۲. درد و التهاب:

التهاب در ناحیه مفصل فک به علت عواملی مانند ضربه، عفونت یا بیماری‌ های دهانی ممکن است منجر به قفل شدن فک شود.

۳. استرس و تنش عضلانی:

استرس و تنش عضلانی در موقعیت‌ های روزمره یا ناحیه دهان و صورت می‌ تواند به ضعف و تغییر در نحوه کارکرد عضلات فک و موجب قفل شدن آن ها شود.

۴. ترمیم دندان:

پس از انجام روش‌ های ترمیم دندانی مانند عصب کشی یا روکش دندان، ممکن است فک موقتاً قفل شود. این امر معمولاً به دلیل تغییر در ارتفاع دندان‌ ها یا تغییرات در موقعیت فعلی فک می‌ باشد.

۵. عوارض پس از جراحی:

برخی عملیات‌ های جراحی دهان و فک ممکن است به دنبال آن ها قفل شدن فک رخ دهد؛ مانند عمل جراحی جاذبه، عمل فک و درمان بیضه.

۶.ضربه به فک :

قفل شدن فک ناشی از ضربه به فک می‌ تواند یک وضعیت ناراحت‌ کننده باشد و ممکن است موجب محدودیت در بازکردن دهان و تحریک درد و عدم راحتی در ناحیه فک و صورت  شود.

سخن پایانی:

درد دندان به عصب رسیده ،اگر با قفل شدن فک مواجه شدید، با توجه به شدت علائم، می‌ توانید به دندان پزشک خود مراجعه کرده و نیازمندی‌ های خاص خود را با او در میان بگذارید. او می‌ تواند شما را با درمان‌ های متناسب مانند استفاده از روش های درمان دندان و تجویز دارو های ضدالتهابی و روش‌ های تسکینی به شما کمک کند.

درد دندان به عصب رسیده

سوالات متداول درباره‌ی کاهش درد دندانی که به عصب رسیده است:

1. چگونه می‌توانم درد دندانی که به عصب رسیده است را فوری کاهش دهم؟

• استفاده از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا استامینوفن، شستشوی دهان با آب نمک گرم، و قرار دادن کمپرس سرد روی گونه می‌تواند به کاهش درد کمک کند.
  2. آیا می‌توان از روغن میخک برای کاهش درد دندان استفاده کرد؟

• بله، روغن میخک حاوی اوژنول است که خاصیت بی‌حس‌کننده دارد و می‌تواند به کاهش درد دندان کمک کند. یک قطره از روغن میخک را روی پنبه گذاشته و روی دندان دردناک قرار دهید.
  3. آیا استفاده از ژل بی‌حس‌کننده دهانی موثر است؟

• بله، ژل‌های بی‌حس‌کننده دهانی که حاوی بنزوکائین هستند می‌توانند به طور موقت درد دندان را کاهش دهند.
  4. آیا می‌توانم از کمپرس گرم برای کاهش درد دندان استفاده کنم؟

• کمپرس سرد برای کاهش التهاب و درد بهتر است. از کمپرس گرم استفاده نکنید زیرا ممکن است التهاب را تشدید کند.
  5. آیا مصرف آنتی‌بیوتیک بدون نسخه می‌تواند درد دندان را کاهش دهد؟

• خیر، مصرف آنتی‌بیوتیک بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود. اگر درد دندان ناشی از عفونت باشد، باید توسط دندانپزشک معاینه و تجویز شود.
  6. چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنم؟

• اگر درد دندان شدید است، با گذشت زمان کاهش نمی‌یابد، یا با علائمی مانند تورم و تب همراه است، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.
  7. آیا می‌توانم از دهانشویه‌های ضدعفونی‌کننده برای کاهش درد استفاده کنم؟

• بله، دهانشویه‌های ضدعفونی‌کننده می‌توانند به کاهش عفونت و التهاب کمک کنند، اما تنها به عنوان یک راه‌حل موقت توصیه می‌شوند.
  8. آیا استفاده از نخ دندان می‌تواند به کاهش درد دندان کمک کند؟

• بله، اگر درد دندان ناشی از گیرکردن غذا بین دندان‌ها باشد، استفاده از نخ دندان می‌تواند به کاهش درد کمک کند.
  9. آیا می‌توان از داروهای گیاهی برای کاهش درد دندان استفاده کرد؟

• بله، برخی از داروهای گیاهی مانند عصاره آلوئه‌ورا، چای سبز، و عصاره نعناع ممکن است به کاهش درد کمک کنند.
  10. آیا مصرف غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم بر درد دندان تأثیر دارد؟

• بله، مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد یا گرم ممکن است درد دندان را تشدید کند. بهتر است از غذاها و نوشیدنی‌های با دمای معتدل استفاده کنید.

شش علت قفل شدن فک:

1. اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ):

• این اختلالات می‌توانند باعث درد و محدودیت در حرکت فک شوند. علائم شامل درد در ناحیه گوش، صداهای غیرعادی در هنگام حرکت فک، و قفل شدن فک است.
  2. آرتریت:

• آرتریت می‌تواند مفاصل فک را تحت تأثیر قرار دهد و باعث التهاب و قفل شدن فک شود. آرتریت روماتوئید و آرتروز دو نوع شایع هستند.
  3. ضربه یا آسیب به فک:

• ضربه مستقیم به فک یا تصادف می‌تواند باعث شکستگی یا جابجایی مفصل فک شود که ممکن است منجر به قفل شدن فک گردد.
  4. استرس و تنش عضلانی:

• استرس و فشار روحی می‌تواند باعث تنش عضلانی در ناحیه فک شود که ممکن است منجر به قفل شدن فک گردد.
  5. عادت‌های غلط دهانی:

• عادت‌هایی مانند دندان قروچه (براکسیسم) یا جویدن مداد می‌توانند به عضلات و مفاصل فک آسیب بزنند و باعث قفل شدن فک شوند.
  6. مشکلات دندانی:

• مشکلاتی مانند عفونت دندان یا التهاب لثه‌ها می‌توانند باعث درد و محدودیت در حرکت فک شوند.