Skip to content

فیکسچر ایمپلنت و کاربرد آن

فیکسچر ایمپلنت

فیکسچر ایمپلنت و کاربرد آن

فیکسچر ایمپلنت نقش ریشه مصنوعی دندان را دارد و در واقع مهم ترین قطعه از مجموعه ایمپلنت دندان به حساب می آید. ایمپلنت دندان از میله باریک به شکل پیچ ساخته شده است که جنس آن از تیتانیوم است و در استخوان فک کاشته می شود. این عمل؛ جایگزین خوبی برای دندان از دست رفته است. ایمپلنت دندانی به صورت یک پارچه و یا دو تکه می باشد و با کمک پیچ اتصال قسمت اباتمنت و ریشه به هم وصل می شوند.

ایمپلنت به استخوان فک جوش خورده و همانند ریشه دندان خود شخص عمل می کند. تاج مصنوعی بر روی ایمپلنت نصب می شود تا ظاهری زیبا و طبیعی به دندان های شخص داده شود. قسمت های مختلف ایمپلنت های معمولی عبارتند از: فیکسچر، اباتمنت و کاور اسکرو. پس با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با فیکسچر ایمپلنت و کاربرد های آن آشنا کنیم.

مراحل نصب ایمپلنت

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان جایگزین مناسبی برای ریشه دندان شده است و امروزه از آن به عنوان درمان برای پر کردن جای خالی دندان ها استفاده می کنند. ایمپلنت ها یک پایه محکم و قوی برای دندان ایجاد می کنند که با دندان های طبیعی سازگار هستند. ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته است که اگر پس از قرار گرفتن در فک به طور صحیح از آن نگهداری شود ماندگاری بالایی خواهد داشت.

 

برای آشنایی با ایمپلنت دندان در ارومیه می‌توانید به صفحه مربوطه در این سایت مراجعه نمایید.

اجزای اصلی ایمپلنت دندان 

مهم ترین بخش ایمپلنت دندان، اجزای آن است که باید جنس مرغوب تری داشته باشد. چرا که اگر از جنس مرغوبی استفاده نشود، نه تنها تاثیر مورد نظر را نخواهد داشت بلکه به دندان ها نیز آسیب وارد خواهد کرد.اجزای اصلی ایمپلنت به ترتیب: 1_ فیکسچر یا پایه 2_ اباتمنت 3_ روکش است.

فیکسچر ایمپلنت چیست؟

فیکسچر یا همان پایه ایمپلنت، از مهم ترین و اصلی ترین بخش از اجزای ایمپلنت دندان محسوب می شود. که در درون استخوان فک قرار می گیرد. به فیکسچر ایمپلنت، یک واحد ایمپلنت هم می گویند. فیکسچر به شکل پیچ از جنس تیتانیوم است که بعد از قرار گرفتن در استخوان فک، از تاج دندان نگهداری می کند. فیکسچر ایمپلنت را معمولا از تیتانیوم می سازند. تیتانیوم فلز بسیار محکمی است که با بدن انسان سازگار است و به راحتی با استخوان فک جوش می خورد. به همین دلیل؛ فیکسچر بیشتر از تیتانیوم ساخته می شود.

کاربرد فیکسچر ایمپلنت در دندان

فیکسچر ایمپلنت اولین و مهم ترین قطعه ای است که در فرایند جراحی کاشت دندان وارد ساختار فک می شود و قطعات دیگر را به خود متصل می کند. در مرحله اول متخصص ایمپلنتولوژی و یا جراح دهان و دندان، پس از بی حسی دندان یک سوراخ کوچک درون استخوان فک شخص ایجاد می کند.

فیکسچر یک پیچ کوچک است که درون استخوان قرار می دهند. این قطعه در نقش ریشه یا پایه ایمپلنت دندان عمل می کند و در واقع همان کاری را انجام می دهد که ریشه دندان های واقعی شما انجام می دهند.  

نحوه استفاده از فیکسچر ایمپلنت در دندان

فیکسچر ایمپلنت مهم ترین قطعه در انجام ایمپلنت دندان محسوب می شود و در واقع به عنوان ریشه برای دندان مصنوعی است، فیکسچر ایمپلنت و نیز کاور اسکرو در مرحله ی اول ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرند. زمان انجام جراحی، این قطعه درون حفره ی دندانی که کشیده شده است قرار می گیرد.

درصورت نبود حفره ی دندانی مناسب، دندانپزشک ناچار می شود با دریل یک حفره در داخل استخوان فک ایجاد کند و در نهایت فیکسچر را داخل آن قرار می دهد سپس با کاور اسکرو روی آن را می پوشاند برای جلوگیری از عفونت، و در ادامه لثه بر روی آن بخیه زده می شود.

زمان مناسب برای ماندگاری ایمپلنت برای فک بالا 5 و فک پایین 3 ماه است، و به دلیل تماس مستقیمی که این قطعه با استخوان فک و لثه دارد در تولید آن دقت بالایی به کار برده می شود و از ماشین های سی ان سی برای تولید این قطعه استفاده می شود.

نحوه اعمال فیکسچر

انواع فیکسچر ایمپلنت دندان

به طور کلی سه نوع کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد که هر فرد می‌تواند با مشورت از دندان پزشک خود، بهترین مدل را از بین آنها انتخاب کند. در ادامه هر یک از آنها را توضیح دادیم.

 

به منظور آشنایی با ایمپلنت دیجیتال در ارومیه می‌توانید به صفحه مربوطه در وبسایت ایمپلنت دیجیتال مراجعه نمایید.

1- اولی ایمپلنت‌های Endosteal

این نوع ایمپلنت ها رایج‌ ترین نوع ایمپلنت دندان هستند که برای اکثر بیماران مناسب می باشند. فیکسچر‌های ایمپلنت‌ اجزای نگهدارنده هستند که به شکل پیچ در فک قرار می‌گیرند و دندان‌های کاذب روی آن‌ها قرار می گیرند. پس از پایان عمل، بهبود نهایی مدتی طول می‌کشد، زیرا نیاز به زمان دارد تا با هم جوش بخورند و یک پایه محکم ایجاد شود. به محض بهبود، دندان‌های کاذب می‌توانند روی پایه قرار بگیرند تا با دندان‌های اطراف متناسب شوند.

2- دومی ایمپلنت‌های Subperiosteal

این روش از ایمپلنت، گزینه مناسبی برای کسانی است که ایمپلنت‌های Endosteal برایشان مناسب نیست. این روش برای افرادی که استخوان فک محکمی برای قرار دادن ایمپلنت نداشته باشند و یا فرد نمی خواهد و تاب و توان انجام این جراحی فشرده دهان و دندان را نداشته باشد، گزینه مناسبی است. در روش فیکسچر‌های ایمپلنت‌ Subperiosteal پیچ به جای اینکه در استخوان فک ثابت شود، در بالای استخوان قرار می‌گیرد.

به طوری که هنوز در زیر لثه قرار دارد. یک قاب فلزی در زیر لثه قرار می‌گیرد و یک پایه به آن متصل می‌شود. سپس لثه در اطراف قاب بهبود می‌یابد تا آن را در جای خود ثابت نگه دارد. دندان‌های کاذب روی اباتمنت‌ها که در واقع پیچ‌های کوتاه و محکمی هستند و دقیقا بالاتر از خط لثه قرار گرفته‌اند، محکم می‌شوند. 

3- سومی ایمپلنت‌های Zygomatic

این ایمپلنت ها نادرترین نوع کاشت دندان هستند. این روش پیچیده‌تر از بقیه است و فقط در صورتی انجام می‌شود که استخوان فک کافی برای انجام دو نوع ایمپلنت پیشین را نداشته باشد. در این روش فیکسچر ایمپلنت به جای استخوان فک در استخوان گونه بیمار قرار می‌گیرد.

جنس فیکسچر ایمپلنت 

جنس فیکسچر ایمپلنت از تیتانیوم خالص و یا آلیاژ تیتانیوم با آلومینیوم و وانادیوم به منظور افزایش استحکام و سختی ساخته شده است تا بدن آن را پس نزند و قبول کند. از فلز تیتانیوم در تجهیزات دندانپزشکی خیلی استفاده می‌شود، زیرا فلز تیتانیوم با بدن انسان سازگاری بسیار زیادی دارد.

همین امر باعث شده تا از این آلیاژ در ساخت وسایلی همچون اوردنچر، فیکسچرها، بریج و … بکار برده شود. در واقع آلیاژ تیتانیوم از ویژگی‌های دیگری نیز برخوردار است که این ویژگی‌ها شامل: مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه، نارسانایی و مطابقت با بدن افراد می باشد. 

مراقبت از فیکسچر ایمپلنت دندان

برای اینکه از عفونت ناشی از رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، جلوگیری کنید، باید نکاتی را رعایت فرمایید تا نه تنها فیکسچر ایمپلنت بلکه به کل ایمپلنت شما آسیبی وارد نشود.

1. مصرف آنتی بیوتیک: بعد از اینکه فیکسچر را کار گذاشتند روی لثه ها بخیه می زنند برای همین احتمال عفونت وجود دارد. از این رو توسط دندان پزشک آنتی بیوتیک تجویز می شود.

2. مسواک زدن بخیه ها: مسواک روی دندان و اطراف بخیه ها باید به صورت ملایم و آرام زده شود و در طول روز چندین مرتبه با دهانشویه و آب نمک غرغره شود تا محیط دهان بطور کامل تمیز شود. 

3. دوری کردن از فعالیت های سنگین: انجام کارهای سنگین بعد از عمل جراحی ممکن است منجر به درد شدید و پاره شدن بخیه ها شود. بنابراین استراحت و دوری از فعالیت ها سنگین بعد از این عمل توصیه می شود.

انتخاب فیکسچر ایمپلنت مناسب

انتخاب فیکسچر مناسب برای هر شخص توسط متخصص ایمپلنت انجام می شود. زمان مراجعه به متخصص ایمپلنت در ابتدا دندان های بیمار مورد بررسی قرار می گیرد و با کمک تصاویر پرتو ایکس تراکم استخوان های فک بیمار، ساختار و مقاومت آن و ضخامت لثه مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت متخصص تعیین می کند چه نوع از ایمپلنت برای شما مناسب می باشد. 

قیمت فیکسچر ایمپلنت در دندان

قیمت فیکسچر ایمپلنت بستگی به عوامل مختلفی دارد، این عوامل مانند: سایز و اندازه فیکسچر، جنس، ساختار و کیفیت آن و نوع متریال به کار رفته در تهیه فیکسچر ایمپلنت و کشور سازنده فیکسچر بستگی دارد. برند ارومیه ایمپلنت جزو باکیفیت ترین و مناسب ترین ایمپلنت در ایران می باشد.

 

برای اطلاع از قیمت ایمپلنت دندان در ارومیه و همچنین دندانپزشکی اقساطی در ارومیه می‌توانید به این صفحه مراجعه نمایید.

سوالات متداول فیکسچر ایمپلنت

دوره نقاهت درمان چه مدت زمان می برد؟

بهبودی در هر فرد متفاوت است . تقریبا بین 3 تا 7 روز طول می کشد.

بعد از انجام فیکسچر ایمپلنت ممکن است لثه دچار عفونت شود، یا در اثر فشار زیاد دچار شکستگی گردد. پس باید مراقبت های ویژه را انجام دهید. همچنین توصیه می کنیم که قبل از ایمپلنت دندان، برای انتخاب فیکسچر مناسب، حتما به یک دندانپزشک متخصص و مجرب در این زمینه‌ مراجعه نمائید

هزینه این عمل بسته به شرایط، جنس، ابعاد و اندازه و همچنین تخصص دندان پزشک و کلینیک دندان پزشکی متفاوت است. برای اطلاع بیشتر می توانید به سایت رسمی ارومیه ایمپلنت مراجعه فرمایید.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه
از ساعت ۹صبح تا ۸عصر