Skip to content

دستورالعمل مراقبت از ایمپلنت دندان

قیمت ایمپلنت دندان در ارومیه

دستورالعمل مراقبت از ایمپلنت های دندان

به منظور دستیابی به موفقیت در جراحی ایمپلنت دندانی، بیمار باید تمام دستورالعمل هایی که از جراح خود برای مراقبت از ایمپلنت دندان پس از عمل دریافت می کند را به دقت دنبال نماید. جایگزین نمودن دندان یا دندان های از دست رفته با ایمپلنت دندانی یکی از گرانترین درمان های دندانی است و به منظور جلوگیری از بروز عارضه یا عدم موفقیت کاشت ایمپلنت دندان بهتر است دستورالعمل‌ مراقبت از ایمپلنت دندان کاملا رعایت شود.

ایمپلنتولوژیست (جراح لثه با تخصص ایمپلنت) بعد از انجام عمل جراحی دستورالعمل های مراقبت از ایمپلنت بعد از جراحی و دستورالعمل مراقبت از ایمپلنت دندان در طولانی مدت را برای بیمار شرح می دهد. برای حفظ ایمپلنت های دندانی برای تمام مدت عمر، رعایت این نکات توسط بیمار الزامی می‌باشد.

کاشت ایمپلنت دندان می تواند بلافاصله پس از کشیدن دندان و یا پس از گذشت ۲ هفته تا ۳ ماه از کشیدن دندان و یا پس از ۳ ماه یا بیشتر صورت گیرد. درمان با ایمپلنت های دندانی در دو مرحله انجام می گردد، در مرحله اول قرار دادن ایمپلنت و در مرحله ی دوم، بارگذاری اجزاء دیگر(اباتمنت، تاج) صورت می گیرد. 

بارگذاری می تواند بلافاصله پس از قرار دادن ایمپلنت دندانی و یا پس از چند هفته یا چند ماه بعد از قرار دادن ایمپلنت دندانی انجام شود. بعد از عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان، ممکن است خونریزی، تورم، کبودی و یا عفونت رخ دهد. آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد درد، آموزش بیمار در زمینه ی بهداشت و شستشوی دهان، بهترین اقدامات پیشگیرانه برای کاهش این عوارض احتمالی است.

مراحل قرار دادن ایمپلنت و مراحل بارگذاری پس از آن، در گرافیک زیر نمایش داده شده است:

1 قرار دادن ایمپلنت در استخوان

2 اباتمنت به ایمپلنت دندانی متصل میشود

3 قرار دادن تاج دندان

 

در صورت تمایل به ویزیت دندانپزشک ایمپلنت در ارومیه، می توانید با شماره تلفن موجود در این سایت با همکارانمان تماس حاصل نموده و از مشاوره و راهنمایی مرکز ایمپلنت ارومیه بهره‌مند شوید.

مراقبت از ایمپلنت بعد از عمل جراحی

لطفا به توصیه های زیر که جهت راحتی و آسایش بیشتر بیمار در چند روز اول پس از جراحی تنظیم شده است به دقت توجه فرمایید، بدیهی است موفقیت دراز مدت درمان به آگاهی شما از مراقبت‌های پس از جراحی، همکاری شما در رعایت بهداشت دهان و مراجعات منظم پس از پایان درمان بستگی دارد.

implant cares urmiaimplant3.jpg

1- استراحت بعد از ایمپلنت

 در ساعات باقی مانده از روز پس از عمل جراحی، در سکوت دراز کشیده و استراحت کنید؛ سر خود را کمی بالاتر قرار دهید.

برای جلوگیری از سرگیجه همیشه به آرامی از یک وضعیت به وضعیت دیگر حرکت کنید، برای مثال اگر در حالت خوابیده هستید و می‌خواهید بلند شوید ابتدا به آرامی چند لحظه در جای خود بنشینید و سپس به آرامی بایستید.

بیمار باید بعد از عمل جراحی ایمپلنت استراحت کرده و فعالیت بدنی خود را محدود کند، درست مانند هنگامیکه به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شده است. از انجام تمرینات ورزشی شدید تا ۴۸ ساعت پس از جراحی ایمپلنت دندانی بپرهیزد. برای بهبود سریع محل جراحی بهترین کار استراحت است.

2- استفاده از یخ بعد از ایمپلنت 

در اسرع وقت، یک کیسه یخ (دور کیسه پارچه بپیچید) را بر روی صورت خود در محل عمل قرار دهید بطور متناوب ۱۰ دقیقه یخ را بر روی صورت خود نگه دارید و ۱۰ دقیقه آن را بردارید.

استفاده از بسته یخ برای ۲۴-۴۸ ساعت اول پس از عمل جراحی به راحتی شما و به حداقل رساندن تورم کمک خواهد کرد. ۳ روز بعد از جراحی، گرمای مرطوب می تواند به کمتر شدن ناراحتی شما کمک کند.

3- استفاده از داروهای تجویز شده بعد از ایمپلنت

پس از قرار دادن ایمپلنت، بیمار دچار احساس درد و ناراحتی خواهد شد؛ میزان درد معمولا خفیف است. در حالت ایده آل، داروهای ضد درد مانند Tylenol, Nuprin, Advil یا داروهای ضد درد غیر آسپرینی باید قبل از برطرف شدن بی حسی استفاده شوند. 

اگر شخص دیگری قرار است شما را به خانه برگرداند، می توانید داروهای ضد درد خود را در مطب بلافاصله پس از جراحی مصرف کنید (دو عدد یکجا) و پس از آن هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار مصرف دارو را تا هنگام خواب ادامه دهید. 

اگر داروی ضد درد قبل از زمانی که انتظار می رود، بی تاثیر شود، شما می توانید به جای آن، از ایبوپروفن هر دو ساعت یکبار استفاده کنید. برای افراد بالغ، مصرف ایبوپروفن نباید از ۸۰۰ میلی گرم سه بار در روز تجاوز کند. داروهای مسکن به طور منظم به مدت ۲ روز باید مصرف شوند. شدت درد در مدت چند روز کاهش می یابد. چنانچه درد پس از چند روز بیشتر شود، بیمار باید با جراح خود تماس بگیرد.

اگر آنتی بیوتیک برای شما تجویز شده است، بر طبق دستور پزشک تا انتها آنتی بیوتیکها را مصرف کنید. برخی داروهای ضد درد ممکن است سبب ایجاد سرگیجه شوند. در این شرایط دراز کشیدن به شما کمک خواهد کرد.

برخی از داروها ممکن است باعث ناراحتی معده شوند، مصرف این داروها را با مواد غذایی توصیه می کنند تا عوارض جانبی دارو کاهش یابد. از رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین در زمان استفاده از داروهای ضد درد بپرهیزید. هرگز تا زمانیکه از داروهای ضد درد استفاده می کنید، نوشیدنیهای الکلی مصرف نکنید.

 

برای آشنایی با ایمپلنت بدون جراحی ارومیه می‌توانید به این صفحه در وبسایت ارومیه ایمپلنت مراجعه نمایید.

4- رعایت بهداشت دهان بعد از ایمپلنت

موفقیت عمل جراحی ایمپلنت وابسته به بهداشت دهان و دندان بیمار است. بیمار نباید از مسواک و نخ دندان در روز اول پس از عمل جراحی استفاده کند، دهان خود را نشوید یا تف نکند. شستشوی دهان را بر طبق نسخه با یک mouth-rinse به میزان سر بطری حاوی Peridex یا کلرهگزیدین دو بار در روز صبح و عصر به مدت ۳۰ ثانیه آغاز کرده و تا یک هفته ادامه دهد. 

دهان خود را به مدت ۲ روز با شدت نشوید. از آب نمک رقیق برای شستشو و خارج کردن بقایای مواد غذایی از دهان استفاده کند. مسواک زدن مناطقی از دهان که در آن قسمت جراحی انجام نشده را روز بعد از عمل جراحی به آرامی آغاز کنید، اما باید از استفاده از مسواک‌های واترپیک، اجتناب کند.

مسواک زدن کل دهان را ۷ روز پس از عمل جراحی آغاز نمایید. دندان مصنوعی و یا partials خود را برای تقریبا یک هفته در دهان خود قرار ندهد. بیمار باید به آرامی مسواک زدن را در محل جراحی پس از چند روز آغاز کند. دهان باید تا حد امکان تمیز نگه داشته شود. نباید ذرات مواد غذایی در محل جراحی باقی بمانند و بیمار باید پس از غذا خوردن دهان خود را با آب بشوید. 

برای بهبود سریع تر محل جراحی، بیمار می تواند با آب نمک رقیق و گرم دهان خود را شستشو دهد. یک قاشق چای خوری نمک را به ۱ فنجان آب اضافه کرده و ۳ تا ۴ بار در روز با این محلول دهان خود را شستشو دهد تا منطقه ی جراحی ضدعفونی شود.

implant cares urmiaimplant2.jpg

5- رعایت نحوه غذا خوردن بعد از ایمپلنت

بعد از جراحی ایمپلنت بیمار باید از خوردن هر نوع ماده ی غذایی تا زمانی که اثر بی حسی موضعی از بین نرفته است، اجتناب کند. بعد از برطرف شدن بی حسی از مواد غذایی سرد مانند بستنی استفاده نماید اما در طول ۲۴ ساعت اول بعد از عمل جراحی، بیمار باید از نوشیدن مایعات و مواد غذایی گرم اجتناب کند. 

مواد غذایی داغ باعث افزایش خونریزی می شوند. حداقل تا ۳ ساعت پس از عمل از خوردن غذاهای سفت و شستشوی دهان با مایعات گرم اجتناب کنید، حتی المقدور دهان بسته بماند. پس از گذشت چند ساعت از جراحی از غذاهای نرم اما سرد مانند ماست، پوره سیب زمینی و سوپ استفاده کند اما سعی نمایید با طرفی غذا را بجوید که جراحی نشده است. این رژیم را حداقل بمدت ۱ هفته ادامه دهید. 

از خوردن غذاهای پرادویه، بسیار داغ، بسیار سرد و غذاهای اسیدی مانند پرتقال و گوجه فرنگی اجتناب کند. همچنین از خوردن غذاهای جویدنی یا تیز اجتناب کنید. برای تسریع روند بهبودی حفظ یک رژیم غذایی متعادل از اهمیت زیادی برخوردار است.

6- نحوه مصرف مایعات بعد از ایمپلنت

مایعات خنک به مقدار زیاد باید در اسرع وقت مصرف شود. توصیه می شود که ۶-۸ لیوان آب در طول ساعات باقی مانده از روز، بعد از عمل بنوشید. از نی برای نوشیدن مایعات استفاده نکنید زیرا ممکن است مکیدن، سبب شل شدن لخته ی خون در محل عمل شده و سبب خونریزی گردد. شیر سرد بهترین منبع غذایی در طول چند ساعت پس از جراحی است که علاوه بر تامین مایعات بدن، مواد مورد نیاز اولیه برای ترمیم را در اختیار بدن قرار می دهد.

 

برای آشنایی با ایمپلنت دیجیتال در ارومیه می‌توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

7- کنترل خونریزی بعد از ایمپلنت

مقداری نشت خون برای ۲۴ ساعت اول پس از عمل جراحی طبیعی است، با این حال، نباید خونریزی شدید شود. برای کنترل خونریزی، بیمار می تواند یک گاز استریل را برای ۳۰ دقیقه در محل جراحی نگه داشته و با دندان خود آن را فشار دهد. اگر خونریزی متوقف نشد و یا شدت یافت، با یک گاز مرطوب یا چای کیسه ای گرم و مرطوب بر روی قسمت جراحی دوباره برای مدت ۳۰ دقیقه فشار وارد کند. 

اگر خونریزی بیش از ۲ روز ادامه یافت، با دندانپزشک خود مشورت کند. مصرف آسپرین یا ترکیبات حاوی آسپرین باید قبل از عمل قطع گردد زیرا این داروها دارای خواص ضد انعقادی هستند و باعث خونریزی می شوند. توجه داشته باشید چنانچه به مشکل یا ناهنجاریهای خونی مبتلا هستید، یا از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنید، قبل از انجام جراحی دندانپزشک خود را مطلع کنید.

8- کنترل تورم بعد از ایمپلنت

تورم ممکن است بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندانی رخ دهد، این یک اتفاق عادی پس از جراحی ایمپلنت دندانی است. ورم در ناحیه ی عمل، بعد از یک یا دو روز برجسته تر می شود اما پس از ۴۸ ساعت، کاهش خواهد یافت. تورم در قسمت گونه روی ناحیه ی جراحی نشان دهنده واکنش التهابی بافت به عمل جراحی است که اغلب تا روز چهارم پس از عمل برطرف خواهد شد.

تورم را می توان با اعمال سرمای متناوب در ۲۴ ساعت اول و شستشو با آب نمک رقیق پس از گذشت ۲۴ ساعت از جراحی، کاهش داد. بیمار باید سر خود را برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از جراحی ایمپلنت دندانی بالا نگه دارد. این کار به کاهش تورم و خونریزی کمک می کند. 

همچنین بیمار باید از اخلال در ناحیه ی جراحی با زبان یا انگشتان اجتناب کند. چنانچه درد یا تورم پس از گذشت ۳ تا ۴ روز از جراحی، همچنان ادامه یافت و با تب همراه بود، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در این شرایط توصیه می شود از آنتی بیوتیک یا شستشوی محل جراحی با مایعات نیم گرم استفاده شود.

9- اجتناب از سیگار کشیدن بعد از ایمپلنت

کشیدن سیگار عامل مهم افزایش شدت و گسترش بیماری های لثه است و بشدت نتایج درمانهای جراحی وغیرجراحی را تحت تاثیر قرار می دهد. شما باید آگاه باشید که ادامه ی استعمال سیگار و سایر انواع دخانیات خطر عود بیماری‌های لثه را به شدت افزایش می دهد. از این فرصت استفاده کنید و با مراجعه به کلینیک های ترک سیگار و مواد دخانی برای ترک همیشگی این عادت بد اقدام کنید.

10- اجتناب از مصرف الکل بعد از ایمپلنت

هرگز در زمان مصرف داروهای ضد درد، الکل مصرف نکنید. نکات دیگر:

اگر در طول جراحی ایمپلنت، پیوند استخوان انجام شده باشد، بیمار ممکن است پس از جراحی در دهان خود دانه های کوچکی را احساس کند، این مسئله جای هیچ گونه نگرانی ندارد و کاملا طبیعی است.

اگر پیوند استخوان سینوس انجام شده باشد که در طول قرار دادن ایمپلنت در فک فوقانی انجام می گردد، پس از آن بیمار باید از دمیدن در بینی خود یا عطسه برای دو هفته پس از عمل جراحی اجتناب کند.

اگر بیمار از دندان مصنوعی استفاده می کند، باید از دندان مصنوعی خود تا حد امکان در روز اول استفاده نکند. این کار بدلیل حفاظت از بافت پیوند زیرین و یا ایمپلنت دندان توصیه می شود. اگر پروتز بعد از عمل جراحی ایمپلنت بطور مناسب در دهان قرار نگیرد، بیمار باید به دندانپزشک خود مراجعه نماید تا آن را تنظیم نماید، در غیر اینصورت به بهبودی پس از عمل، آسیب می رساند.

عمدتا برای عمل جراحی ایمپلنت از بخیه ی قابل حل و یا قابل جذب استفاده می شود. اگر بیمار احساس می کند بخیه آزار دهنده است، می تواند به دندانپزشک خود بعد از ۱ هفته مراجعه کند تا آنها را بکشد. اگر بخیه ی غیر قابل حل برای بیمار استفاده شده باشد، بیمار باید به دندانپزشک خود مراجعه کند تا بخیه ها را کشیده و ارزیابی بعد از عمل را انجام دهد.

هنگامی که استخوان اطراف ایمپلنت رشد می کند، بیمار ممکن است کمی ناراحتی در اطراف محل جراحی را تجربه کند. این شرایط ممکن است برای چند هفته بطول بیانجامد. ایبوپروفن یا استامینوفن می تواند برای تسکین درد استفاده شود. اگر علایم عفونت پس از عمل جراحی ایمپلنت مشاهده شد یا چنانچه بیمار دچار تهوع، تب یا استفراغ گردد، باید با ایمپلنتولوژیست خود مشورت کند.

 

برای اطلاع از قیمت ایمپلنت دندان در ارومیه، می توانید به صفحه مربوطه مراجعه نموده و یا با شماره تماس موجود در سایت از مشاوره و راهنمایی مرکز ایمپلنت ارومیه بهره مند شوید.

مراقبت از ایمپلنت دندان در طولانی مدت

بعد از گذشت حدود ۱ سال از عمل جراحی، ایمپلنت دندانی به طور کامل با استخوان فک یکپارچه شده است. برای حفظ ایمپلنت های دندانی برای تمام مدت زندگی و بدون هیچ گونه مشکلی، نکته ی مهم انجام مراقبت‌های مناسب از ایمپلنت های دندانی است.

implant cares urmiaimplant1.jpg

1- رعایت بهداشت دهان و دندان ایمپلنت در طولانی مدت

ایمپلنت های دندانی نسبت به دندان های طبیعی بیشتر مستعد ابتلا به التهاب و از دست دادن استخوان به دلیل وجود پلاک و تجمع جرم هستند. رعایت بهداشت دهان در بیمارانی با ایمپلنت های دندانی بسیار مهم است. بیمار باید به طرز صحیح مسواک زده و همچنین باید فواصل بین دندانی و مناطق بین ایمپلنت را به درستی تمیز کند. 

برای افراد سیگاری و بیماران دیابتی، شستشوی دهان با کلرهگزیدین با پایه ی الکلی تجویز می شود. دهان شویه ها فعالیت پلاک در حفره ی دهان و اطراف ایمپلنت های دندانی را کاهش می دهند. پایه ی الکلی این نوع از دهان شویه ها به حفظ و ثبات این محلولها کمک می کند. 

اگر دستورالعمل بهداشت دهان و دندان توسط بیمار دنبال شود، التهاب بافت های اطراف ایمپلنت یا پری ایمپلنتایتیس به حداقل می رسد. حذف پلاک و جرم از دندانها خطر پری ایمپلنتایتیس را که شایع ترین دلیل شکست ایمپلنت های دندانی است، کاهش می دهد.

2- ویزیت منظم دندانپزشک و چکاپ ایمپلنت در طولانی مدت

به طور کلی توصیه می شود که بیماران تحت درمان با پروتز ایمپلنت هر ۳ ماه یکبار برای ۱-۲ سال اول و پس از آن هر ۶ ماه یکبار برای ارزیابی به ایمپلنتولوژیست خود مراجعه کنند. در هر ویزیت، بر آموزش بهداشت دهان و دندان تاکید گردد و مهارت و چابکی بیمار در رعایت بهداشت دهان و دندان بررسی شود. عمق پروب نیز توسط دندانپزشک مورد بررسی قرار گیرد.

دستورالعمل های ویژه ای برای بیمارانی که از ایمپلنت های دندانی برای حمایت از پروتز آنها استفاده شده است، وجود دارد. باید به بیمار چگونگی قرار دادن و برداشتن پروتز از روی ایمپلنت را بدون ایجاد هر گونه آسیب به ایمپلنت های دندانی و یا به پروتز آموزش داد.

اگر بیمار عادت به دندان قروچه یا فشردن دندانها بر هم دارد، باید از انجام این کار بپرهیزد، زیرا باعث التهاب منطقه ایمپلنت شده و می تواند به شکست ایمپلنت منجر گردد. فشار بیش از حد نباید در منطقه ی بازسازی شده بالای ایمپلنت های دندانی اعمال شود. ایمپلنت ها به اندازه ی دندان های طبیعی قوی نیستند. بیمار باید از خوردن غذاهای سفت که می تواند سبب شکستن بخش ترمیم شده گردد، اجتناب کند. بطور کلی از تحریک منطقه ایمپلنت باید اجتناب شود.

عمر ایمپلنت دندانی

عمر ایمپلنت های دندانی به عوامل متعددی از قبیل سن بیمار در زمان دریافت ایمپلنت های دندانی، شیوه  زندگی بیمار، نگهداری و حفظ آن توسط بیمار، سلامت بیمار و رعایت دستورالعمل های مراقبتی بستگی دارد. ایمپلنت دندانی ممکن است برای یک عمر و یا ممکن است برای زمانی کوتاه تر از تمام طول زندگی دوام داشته باشند. برای موفقیت ایمپلنت های دندانی، بیمار باید بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کرده و برای معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کند.

سوالات متداول مراقبت از ایمپلنت

مهمترین مراقبت های بعد از ایمپلنت چیست؟

استراحت کافی، عدم مصرف الکل و دخانیات، انجام ندادن کار سنگین، عدم استفاده از مسواک، استفاده از دهان شویه کلرهگزیدین، مصرف مرتب داروهای تجویز شده از مهمترین مراقبت های بلافاصله بعد از ایمپلنت دندان می‌باشند.

ویزیت مرتب دندانپزشک تا یکسال بعد از ایمپلنت و بهداشت دهان و دندان ایمپلنت در طولانی مدت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه
از ساعت ۹صبح تا ۸عصر